dilluns, 25 de juny del 2007

eyeOS

Fa temps que havia sentit a parlar d'eyeOS, un escriptori web de codi lliure que ha rebut un parell de premis a la creativitat i al bon funcionament d'una idea senzilla, però molt potent. Els creadors, uns nois catalans que encara estan estudiant, no paren de treballar-hi i afegir-hi prestacions.

Des del punt de vista de l'usuari, eyeOS és una pàgina web on, un cop registrat, trobes el teu ordinador virtual: una màquina en la que pots editar textos, fulls de càlcul, pujar i baixar fitxers, navegar per internet, llegir RSS, PDFs, veure vídeos, escoltar mp3, etc, etc. En poques paraules: tenir el teu propi ordinador, personalitzat, accessible des de qualsevol terminal connectat a Internet.

Des del punt de vista de l'administrador, eyeOS és una aplicació web que corre sobre un servidor Apache+PHP (no cal BD, m'encanta). Per exemple: phobos. Només cal descarregar un senzill instal·lador en local, descomprimir i pujar-lo per FTP. Aleshores anar amb el navegador a http://phobos.xtec.cat/usuari/eyeos/install.php i registrar-se per poder-hi entrar. Temps total: 5 minuts mal comptats. L'administració es fa "per darrera", des de l'espai web, però hi ha poca cosa a fer, només afegir-hi noves aplicacions que es poden baixar des de la web del projecte.

Ahir, mentre donava un cop de mà al Paco Rivière amb el seu Moodle, em va dir que s'ho havia instal·lat a phobos i que estava encantat. Així que, sense pensar-m'ho massa, vaig fer el mateix, m'ho vaig instal·lar al meu espai php i encara ara em sorprenc de la facilitat de l'invent i la potència que té. El límit, em sembla, està en la capacitat del servidor perquè cada usuari comparteix la "maquinària" bàsica però, al tenir el propi escriptori amb fitxers personals, pot fer créixer la mida de la instal·lació.

Provem-ho, eyeOS promet.