dissabte, 30 de juny del 2007

Jornades IOC

Abans d'ahir i ahir es van celebrar les Jornades de l'IOC. La sensació final és que han estat força interessants, no solament pels temes tractats sinó per la qualitat didàctica dels ponents.

Tot començà dimecres quan en Tony Bates ens va fer una petita introducció al professorat del centre. Ens explicà força coses, entre elles que la majoria dels estudiants canadencs a distància viuen en zones urbanes i no pas rurals, com es podria pensar en un principi. També que aprèn millor la població adulta en front de la més jove, tot i que aquesta té més recursos tecnològics. Per la cosa relacional i social, suposo. Va fer força èmfasi en allò que em fa patir: s'ha de canviar el xip quan s'ensenya en línia; cal formació i cal innovació; ja no s'hi val a penjar els apunts i prou. Vam anar a dinar plegats i ens ho passarem força bé, és un conversador excel·lent.

Dijous al matí començà amb unes paraules del superkefe on va retratar clarament i amb molt poques paraules la situació de la casa. Ho sap tot, encara que no ho sembli. En acabat en Tony Bates en feu una conferència força amena sobre l'elearning, mites i realitats i va acabar parlant de les eines de la web 2.0 i com integrar-les a l'elearning. Després, en Francesc Pedró va parlar de materials oberts, web 2.0 i digué una cosa impactant: fins ara els materials eren el cofre del tresor de l'elearning i no s'ensenyaven a ningú. Ara, en canvi, s'ofereixen en obert i el negoci està en la tutorització dels cursos i l'avaluació (donar títols). Per què? Per donar una mostra de la qualitat dels cursos, per publicitat, per no quedar enrera (el MIT fa temps que ho fa),... La darrera xerrada millor oblidar-la: si la Societat de la Informació a Catalunya està en mans del ponent, anem bé per anar a Sants.

A la tarda una part dels assistents van estar parlant de centres de suport (m'ho vaig perdre) i l'altra vam parlar de materials. Jo vaig entendre malament els senyals de fum i vaig parlar de Moodle, web 2.0 i treball col·laboratiu, dient que Elgg és el futur. Vaig ser sintètic i breu i força gent m'ha felicitat, no sé si per compromís o de cor.

Aquí podeu veure la presentació:


Divendres va començar amb la presentació del projecte Campus, el que sembla serà el nostre entorn de treball en un futur no massa llunyà. Cada vegada que en parlen ho entenc menys. Ara sembla que sobre un nucli Moodle volen muntar aplicacions (OKI-bus) que, sense tocar la BD, puguin relacionar-s'hi. Ara bé, si les aplicacions són fòrums, missatgeria, etc que ja incorpora Moodle de sèrie, on és la gràcia? La bona notícia és que no incorpora ni entorn d'ensenyament/aprenentatge ni gestió acadèmica.

En acabat en Jordi Vivancos ens apuntà les línies futures del pas de les TIC a les TAC (tecnologies de l'aprenentatge i la comunicació). Molt interessant la seva visió. Ah! I anuncià que Moodle serà l'entorn d'aprenentatge virtual d'Xtec. Bé, molt bé. La ll`stima és que no vam poder xerrar; espero enganxar-lo aviat.

Després l'Òscar Dalmau ens parlà dels futurs escenaris de l'elearning: Second Life, a tenir molt en compte. I en Gregorio Casamayor, també de l'IL3, ens oferí una amena explicació sobre el que és l'aprenentatge i l'ensenyament, concloent amb una frase d'en Jorge Wassemberg que ve a dir que l'ensenyament és l'art de promoure l'aprenentatge, perquè podem explicar moltes coses i molt bé, però si no som capaços de despertar l'interès de l'aprenent, aquest mai engegarà els seus mecanismes d'aprenentatge.

Després vingué una xerrada sobre el paper de la tutorització, a càrrec d'una professora de la UOC i dels ponents anteriors. A destacar els protocols d'actuació del tutor, clars, concisos i que marquen el que s'ha de fer, com a poc.

Acabà les jornades la xerrada d'en Josep Mª Duart sobre perspectives i tendències de la formació oberta i a distància en la que ens comentà les conclusions més interessants per l'elearning de l'estudi del Projecte Internet Catalunya.

En resum: per on va la cosa?: web 2.0 i més materials oberts. Estic tranquil perquè em sembla que ja anem encaminats.