dijous, 14 de febrer del 2008

El millor dels dos móns

Hi ha aplicacions que han nascut i s'han desenvolupat sota un SO i, amb el temps i a la vista de l'ús que se li pot donar, han creat un port per un altre (o altres) SO. Posem el cas l'Adobe Acrobat, nascut sota uindous el Sr. Adobe es va adonar que el seu producte el podien fer servir també els usuaris de Palm, de Mac o de Linux, així que han fet versions del producte per altres SOs. Jo no sóc programador (ni cosa de profit) així que no sé la dificultat que deu representar traslladar un programa d'un sistema a l'altre. Però en alguns casos els beneficis deuen de compensar els esforços perquè si no no s'entén.

El cas invers també es dóna: programes nascuts sota Linux que han passat a uindous. El Gimp o fins l'emacs són bons exemples. Recordo que fa un temps em vaig instal·lar a uindous el port pel potent frontend de LaTeX, el famós LyX, l'editor WISYIM (what you see is what you mean = el que veus és el que representa). No m'ha funcionat mai ni la meitat de bé respecte a com ho fa sota Linux.

Ara m'he instal·lat a Ubuntu el Filezilla, un projecte de programari liure nascut per a uindous. Per fer FTP des de l'escriptori d'Ubuntu hi ha el gFTP, però no hi ha manera de configurar una connexió SSH; en canvi, amb Filezilla és senzillísim.

Amb el programari lliure podem tenir el millor dels dos mons.